Internet i ert hus
Vi vet att internet är otroligt viktigt för alla som bor på våra områden som vi förvaltar. Vi har idagsläget AIS (internet) och GTV som huvudleverantör på internet & TV och några har även 3BB (endast internet).
WiFi-lösenordet för ditt hus hittar du normalt på en lapp på routern. IT support ingår inte i månadsavgiften hos LARF. När det gäller internet och LARF handlar det om att hålla ert internetkonto “levande”, d.v.s. se till att betalningar sker i tid.
Viktigt att känna till – nätet är inte lika tillförlitligt som i Sverige och leverantörerna av internet har inte samma kunskap som vi är vana vid.
LARF kan inte ansvara för hastighet eller kvalité på överföringshastigheten, men försöker i möjligaste mån att hjälpa er när problem uppstår. Felanmälan kan göras via vår hemsida som tidigare men vänligen gå igenom vår lathund nedan innan ni felanmäler.
Klicka här för att komma till felanmälan
Om man sitter i Sverige så kan man använda sig av http://www.bredbandskollen.se/ för att mäta den dagsaktuella hastigheten på nätet, men det blir väldigt missvisande om ni är i Thailand. Ingen internetleverantör i världen kan garantera en bra hastighet till servrar som ligger i andra länder. När ni kontrollerar er hastighet i Thailand ska ni använda er av http://www.speedtest.net/ för att förvissa er om vilken er hastighet är lokalt inom landet.
GTV och AIS uppgraderar ständigt hastigheten till sina kunder. Ni enkelt kontrollera er aktuella hastighet via http://www.speedtest.net/
Enligt vår bedömning fungerar internet mycket bra då det gäller läsa mejl, hemsidor, kolla SVT Play m.m. Många använder en TV-box, så kallat IPTV, som ger er tillgång till kanaler från bland annat Sverige. Svenska kanaler har i regel sina sändningar från svenska servrar och det betyder att hastigheten från Thailand till Sverige kan variera kraftigt beroende på kvaliteten mellan de servrar som är med i länken hela vägen från Thailand till Sverige. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Om en av de servrar som ligger i kedjan mellan Thailand och Sverige levererar en dålig kvalitet så blir kvaliteten överlag dålig.
Många gånger är det en fråga om inställning i er TV box och inte om hastigheten på nätet. LARF har inte resurser att ta hand om TV-boxar som inte fungerar, vi har inte kunskap och heller inte personal till det då det oftast kräver mycket tid i anspråk och en bra kännedom om boxen i fråga. De finns också olika varianter av TV-boxar och de har dessutom inte samma inställningar. Här är det er leverantör av IPTV (TV boxen) som ska tillhandahålla support.
Vi har tagit fram en lathund om det blir problem med ert internet & TV.
1. Kontrollera att modemet/routern är påslagen och uppkopplad.
a) Strömförsörjning – kabel mellan vägg och router
b) Routern påslagen (lysdioder lyser)
c) kabel mellan dator/TV ikopplad
d) Vid användning av WiFi – försäkra er att ni har rätt koppling till just ert eget WiFi
e) Kontrollera om någon eller ingen dator/telefon har uppkoppling. Om någon enhet har uppkoppling via routern så fungerar det som det ska och problemet ligger i er egen dator/telefon.
2. Kontrollera hastigheten genom att surfa in på http://www.speedtest.net/ eller ta ner deras app och installera i mobilenheten
a) Testa hastigheten (de flesta internetleverantörer levererar över 100 MB ner och 100 MB upp.)
b) Vissa äldre enheter har begränsning i WiFi överföringskapaciteten som kan begränsa det till 25 MB och kan därför vara missvisande.
Två saker som är viktiga att tänka på om du inte har djupare IT kunskaper:
Logga inte in i routern på egen hand för att ändra inställningar
Tryck inte på resetknappen – det kommer nollställa routerns inställningar.